Acasa
Despre noi
Despre APMR  |  Cooperare  |  Protocoale  |  Programe  |  Galerie foto/video  | 
Filiale
Ardeal  |  Banat  |  Bucuresti  |  Dobrogea  |  Moldova  |  Muntenia  | 
Legislatie
Forum membri APMR Contact
Ce este medierea
Cine sunt mediatorii
Cum devin membru
Cauta un mediator
Intreaba un mediator
Noutati
Intrebari si raspunsuri
Cazuri de succes
Acasa » Despre Mediere
Avantajele medierii
 
Decizia iti apartine: Responsabilitatea si autoritatea de a ajunge la un acord raman celor care sunt parti in conflict. Acestia au dreptul sa faca propriile alegeri in loc sa ofere puterea de decizie unui tert. Disputa este privita ca o problema care urmeaza sa fie rezolvata de catre parti cu ajutorul mediatorului. Mediatorul nu ia decizii si nici nu da consultanta partilor. Mediatorul faciliteaza comunicarea dintre parti si le ajuta sa negocieze pentru a ajunge la o solutie acceptata de catre parti.
MEDIATORUL ESTE ALES SI ACCEPTAT DE CATRE PARTI.
 
Se concentreaza asupra nevoilor si intereselor: Medierea analizeaza cauzele de fond ale problemei si cauta solutiile care se potrivesc cel mai bine nevoilor Dumneavoastra si care va satisfac interesele. Solutia este multumitoare pentru ambele parti tocmai pentru ca raspunde intereselor partilor.
 
Relatia dintre parti: Vecini, parinti divortati, angajatori si angajatii lor, parteneri de afaceri, colegi si membrii unei familii sunt in situatia in care trebuie sa continue sa interactioneze unii cu ceilalti. Daca se adreseaza instantei, relatia se deterioreaza, deoarece o parte castiga, iar cealalta pierde .
Medierea priveste in viitor. Ajuta atat la rezolvarea problemelor, cat si la pastrarea relatiilor.
 
Informala: Medierea poate fi un proces mai putin intimidant spre deosebire de o instanta judecatoreasca. Din moment ce nu exista reguli stricte de procedura, aceasta flexibilitate le permite persoanelor implicate sa-si gaseasca cea mai buna cale spre un acord
 
Rezolvare mai rapida decat in instanta: Pot trece ani pana se finalizeaza un proces de judecata, pe cand un acord prin mediere poate fi obtinut si in cateva ore. Durata unei medieri depinde, in principal, de stadiul disputei, de vointa partilor de a rezolva problemele si de capacitatea de a negocia a acestora.
Disputa se poate solutiona intr-o sesiune de mediere sau in mai multe, in functie de complexitate. Partile, impreuna cu mediatorul, vor agrea planificarea sedintelor de mediere.

Costuri mai mici: Un proces in instanta este costisitor, iar costurile pot depasi beneficiile. Poate fi important sa alocati acei bani pentru a rezolva problema, pentru a repara daunele sau pentru a-i inapoia cuiva banii. Daca nu puteti ajunge la un acord, alte optiuni legale sunt inca posibile. Chiar si un acord partial poate scadea din taxele litigiului care ar urma pentru rezolvarea problemelor nerezolvate la mediere.
 
Confidentialitate: Spre deosebire de majoritatea cazurilor din instanta, care se discuta in sedinte publice, in mediere  discutiile au loc intr-un cadru care asigura confidentialitate. La mediere participa doar mediatorul cu partile, eventual asistentii partilor (avocati, rude, consultanti). Mediatorul este obligat sa pastreze confidentialitatea tuturor informatiilor aflate pe parcursul medierii, cu exceptia cazurilor prevazute de lege si sa restituie partilor orice inscrisuri folosite de catre acestea in timpul medierii.
De regula, partile decid sa pastreze si ele confidentialitatea asupra informatiilor din cadrul medierii, dar pot avea si alta optiune.
Toti participantii vor semna acorduri de pastrare a confidentialitatii.
 
Mediatorul nu poate fi chemat ca martor, decat in cazurile exceptionale prevazute de lege.
 
Aplicarea medierii
Medierea poate fi utilizata in solutionarea unui spectru larg de dispute.
Pot face obiectul medierii orice dispute de natura civila, comerciala, de familie, penala, din domeniul protectiei consumatorilor, dispute in comunitate etc.
 
In principiu, toate cauzele asupra carora partile se pot intelege prin negociere pot fi solutionate prin mediere.
·         Dispute civile: granituire, revendicare, probleme locative, executarea unui contract, despagubiri etc.
·         Dispute de familie: neintelegerile dintre soti privind continuarea casatoriei, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor, precum si orice alte neintelegeri.
·         Comerciale (de afaceri): Executarea  si interpretarea contractelor, incetarea unor intelegeri, pretentii etc
·         Organizationale: dispute in cadrul unor companii, asociatii, organizatii sindicale, patronale, federatii.
·         Victima-agresor (penale): fapte pedepsite de legea penala in Romania pentru care, potrivit legii, retragerea plangerii prealabile sau impacarea partilor inlatura raspunderea penala.
·         In comunitate: vecini, asociatii de proprietari, dispute in scoala, dispute de mediu etc
·         Relatii de munca
 
Partile pot apela la mediere oricand doresc sa incerce acest mod de solutionare pe cale amiabila. Este mai eficienta si cu rata mai mare de succes medierea disputei inainte de apelarea la instanta judecatoreasca.
Medierea poate avea loc si in cazul in care partile s-au adresat deja instantei de judecata. In acest caz ,mediere poate avea loc din initiativa partilor ori la recomandarea instantei, acceptata de parti. Procesul aflat pe rolul instantei se suspenda la cererea partilor pana la finalizarea medierii, dar nu mai mult de 3 luni, in cauzele penale.
 
Drepturile partilor in mediere:
·         Partile sunt libere sa decida daca accepta procesul de mediere si acordul rezultat
·         Partile se pot retrage oricand din procesul de mediere
·         Partile sunt libere sa aleaga mediatorul
·         Partile au dreptul de a fi informate cu privire la procesul de mediere inainte de a accepta participarea la mediere
·         Partile au dreptul de a-si defini problemele si interesele si au control total asupra solutiei de rezolvare a disputei
·         Partile au dreptul de a beneficia de serviciile unui mediator neutru si impartial
·         Partile au dreptul la confidentialitate din partea mediatorului
 
Procedura serviciului de mediere
1. Una dintre parti sau toate partile in disputa se pot adresa unui mediator pentru serviciul de mediere.

2. Mediatorul va sta de vorba cu partea/ partile care se adreseaza mediatorului pentru a se informa cu privire la caz si pentru a prezenta medierea.

3. Daca medierea este metoda potrivita de solutionare a disputei, daca solicitantul decide sa incerce solutionarea prin mediere si daca mediatorul se considera competent si neutru, solicitantul va completa o cerere prin care solicita initierea procedurii de mediere.

4. Mediatorul va demara procedura de contactare a celeilate parti in vederea acceptarii medierii si mediatorului, precum si pentru a informa si aceasta parte cu privire la mediere.

5. In cazul in care partile sunt decise sa incerce rezolvarea disputei prin mediere, iar mediatorul este acceptat de catre toti participantii (este neutru), se incheie contractul de mediere. Medierea nu poate avea loc in lipsa unui contract de mediere semnat de catre toate partile si mediator.
In etapa de pregatire a medierii (1-4), mediatorul se va informa cu privire la caz si va stabili impreuna cu partile conditiile de desfasurare.
 
Partile vor agrea impreuna cu mediatorul locul unde se va desfasura medierea, ziua, ora, timpul alocat discutiilor si eventual, daca este cazul, participarea altor persoane si rolul acestora in cadrul medierii. Partile pot fi asistate in cadrul medierii de avocati, juristi, alti consultanti, alte persoane (rude, prieteni) etc. 
Partile se pot consulta cu cei care ii asista, dar NUMAI partile vor fi implicate direct in identificarea problemelor, intereselor, negocierea si decizia solutiei.
 
In cazul in care partile doresc sa fie reprezentate in mediere de catre alta persoana, va fi necesar mandatul de reprezentare.
Contractul de mediere va cuprinde in mod explicit clauze cu privire la angajarea partii in implementarea acordului, chiar daca a dat mandat pentru negociere .
 
Deoarece medierea se bazeaza pe comunicarea directa dintre parti, acestea, impreuna cu mediatorul, se afla in aceeasi incapere.
 
Mediatorul are responsabilitatea de a stabili conditiile medierii astfel, incat sa asigure pentru parti mediul cel mai potrivit pentru desfasurarea acesteia – grad ridicat de confidentialitate, climat pentru comunicare directa si deschisa care sa contribuie la construirea increderii intre parti.
Partile trebuie sa aiba asigurate conditiile pentru a fi asistate, dar nu este neaparat necesar ca asistentii sa fie prezenti in camera unde se desfasoara medierea.
Aceste aspecte sunt decise de comun acord de catre partile in disputa si mediator.
 
Medierea poate avea loc la sediul profesional al mediatorului sau intr-un alt loc convenit de toti participantii in mediere
 
Disputa se poate solutiona intr-o sesiune de mediere sau in mai multe, in functie de complexitate. Partile, impreuna cu mediatorul vor agrea planificarea sedintelor de mediere.
 
Pe parcursul medierii, mediatorul faciliteaza comunicarea dintre parti si le ajuta sa negocieze pentru a ajunge la o solutie acceptata de catre parti.
Mediatorul nu va da solutii.

6. In cazul in care partile ajung la o intelegere, se redacteaza un acord care va cuprinde termenii intelegerii decisi de catre parti. Acordul este actul partilor. El se semneaza doar de catre parti si se pastreaza de catre acestea. Acordul partilor are valoarea unui contract intre parti.
 
Acordul rezultat din mediere poate fi autentificat la notar sau prezentat instantei judecatoresti, in functie de valoarea legala necesara pentru acord sau cea pe care partile doresc sa o confere.
 
Acordul reprezinta intelegerea partilor, similar tranzactiei.
In ambele cazuri, solutia la care au ajuns partile apartine acestora si se bazeaza pe interesele lor.
Procesul prin care se ajunge la intelegere este, in ambele cazuri, amiabil si bazat pe construirea consensului.
 
Nu este obligatoriu ca in cadrul medierii partile sa ajunga la un acord.
Prin mediere pot fi solutionate toate problemele in disputa sau numai partial.
 
7. In toate cazurile, indiferent de rezultatul medierii, mediatorul si partile in disputa incheie un proces verbal in care sunt consemnate numai aspecte referitoare la desfasurarea procesului de mediere. Procesul verbal nu va contine termenii acordului partilor.
Mediatorul si partile vor primi cate un exemplar al procesului verbal. 
 
8. Medierea in cazul unui litigiu aflat pe rolul instantelor de judecata
Daca aveti un litigiu de natura civila sau comerciala, trebuie sa informati instanta judecatoreasca despre intentia dumneavoastra de a incerca rezolvarea disputei prin mediere si sa-i solicitati suspendarea procesului.
 
Judecatorul poate recomanda medierea, in baza prerogativelor sale, de a incuraja solutionarea pe cale amiabila.
Partile pot refuza solutionarea pe calea amiabila sau pot accepta.
 
In cazul in care partile accepta sa incerce solutionarea prin mediere, acestea aleg de comun acord un mediator si se prezinta la acesta.
Este recomandabil ca partile sa se prezinte impreuna la mediator.
Mediatorul se va informa asupra cazului si va informa partile cu privire la mediere.
Dupa ce partile sunt informate cu privire la mediere, drepturile lor si rolul mediatorullui, pot accepta in cunostinta de cauza sau pot refuza medierea.
In cazul in care accepta medierea, se stabilesc conditiile si se incheie contractul de mediere.
 
In cazul in care solutionati prin mediere disputa, se repune cauza pe rolul instantei judecatoresti, partile vor prezenta  judecatorului acordul rezultat din mediere (eventual si procesul verbal), iar acesta, potrivit dispozitiilor Codului de procedura civila, va pronunta o hotarare prin care va lua act de intelegerea partilor.
In cazul in care nu ajungeti la un acord in mediere, puteti continua judecata.
In cazul disputelor de natura penala, suspendarea cauzei va putea opera doar dupa ce veti depune la organele judiciare contractul de mediere. Suspendarea poate avea o durata maxima de 3 luni. La expirarea acestui termen procesul penal isi reia cursul.
 
Mediatorul va transmite judecatorului o informare cu privire la caz, care, in principal, este similara cu procesul verbal al medierii si care nu cuprinde clauzele acordului si nici informatii despre caz, mediatorul fiind obligat sa pastreze confidentialitatea asupra acestor informatii.
 
 
Pentru informatii suplimentare cu privire la mediere ne puteti adresa intrebari prin e-mail accesand sectiunea INTREABA UN MEDIATOR din acest site.
De asemenea, puteti sta de vorba cu unul dintre mediatorii Asociatiei Profesionale a Mediatorilor din Romania. Pentru a alege un mediator, accesati sectiunea CAUTA UN MEDIATOR din acest site
Ce este medierea Cine sunt mediatorii
Link-uri